Good Guys Solutions
Laden
Thomas Leek

Social media marketing is overrated

Ja, je leest het goed. Social media marketing is overrated.
Elke ondernemer hoort het al jaren: "post elke dag op social media en de volgers zullen met bergen toenemen."
Met die bergen volgers zullen je sales ook een enorme vlucht nemen natuurlijk! Ik zal je hieronder uitleggen waarom dat (in de meeste gevallen) niet waar is.

Je bereikt bijna niemand (meer)

Allereerst, social media kán echt geweldig zijn voor je business, echt waar.

Maar de gouden tijden van Facebook en Instagram marketing liggen achter ons.

Het percentage mensen wat via social media op je website komt is slechts 5%.
Niet erg veel dus, zeker niet als je het vergelijkt met dat 53% afkomstig is via Google.
Het ligt er ook aan wat voor soort business je hebt.

Verkoop je (online) kleding of ben je een dropshipper?

Dan is Facebook & Instagram (bijna) het enige wat je nodig hebt.
Maar voor de meeste bedrijven ligt het nét even iets anders.

 

Ben je een kapper, bakker, loodgieter, makelaar of andere ondernemer die offline diensten levert? Dan heeft het doorgaans erg weinig nut.

Sterker nog, ik ken geen één bedrijf in die sector dat op social media organisch succes heeft geboekt.

 

Wat ook niet helpt, is dat het organisch bereik van Instagram en Facebook enorm is gedaald met de jaren.
In 2019 was het organisch reach 5,2%, het jaar daarvoor was het nog 7,7%

De influencers die je honderden of duizenden euro’s betaald voor een post? Die wordt gemiddeld gezien door 4,7% van hun volgers.

De influencer met 100.000 volgers heeft dus eigenlijk maar een bereik van 5.000 mensen!

Zeker iets om over na te denken voor je veel geld in een influencer campagne stopt.

En genoeg reden om tijd en geld in andere manieren te stoppen om nieuwe klanten te bereiken, zoals slimme SEO strategie.

Je voegt geen waarde toe

Dit wordt misschien wel een meer confronterende blog dan je van tevoren had verwacht.
Maar vraag jezelf eens af; ‘Waarom zouden mensen mijn bedrijf gaan volgen?’

Welke waarde voeg je toe?

 

Red Bull is een perfect voorbeeld van een bedrijf dat op social media waarde toevoegt.

In tegenstelling tot de meest gedronken frisdrank ter wereld; Coca-Cola met 2.7 miljoen Instagram volgers, heeft Red Bull maar liefst 14,1 miljoen volgers!

Dit hebben ze bereikt door waarde toe te voegen aan hun sociale media accounts.
Waar Coca-Cola voornamelijk content over cola (heel verassend) post, pakt Red Bull het heel anders aan.

 

Red Bull staat namelijk bekend om het sponsoren van extreme sporten en stunts, dingen die het extreem goed doen op social media.

Mensen willen toffe filmpjes zien over mensen die in een wingsuit vlak over de bergen scheuren, niet een post over je nieuwe cola flesje.

 

Dat brengt me terug bij het punt; ‘welke waarde voeg jij toe voor je potentiële klant?’

Waarom zullen klanten geïnteresseerd zijn in jouw content?

Als je dit niet op een creatieve manier benaderd en vanuit de klant zijn perspectief bekijkt, heeft het weinig zin om te veel tijd te investeren in social media.

Social media gebruik is afnemend

Minder mensen zien je posts, de advertenties en influencers worden duurder én jonge mensen gaan steeds minder social media gebruiken volgens onderzoek van The Social Habit.

Zeker als we praten over een platform als Facebook waar 12% van de mensen tussen de 13 en 17 jaar maar actief op is, dan zie je de teloorgang van vele sociale media platformen.

Twitter kent ook een sterke afname in gebruikers en heeft de laatste jaren een steeds negatiever imago gekregen.

Er wordt steeds meer bekend over de schadelijke gevolgen van social media op jongeren. Dit zal het gebruik van social media alleen maar sneller doen afnemen.

Desondanks, platformen als TikTok en LinkedIn zijn sterk groeiende en hebben (nog) een goede engagement rate en organisch bereik. 

Hier liggen nog veel kansen voor slimme ondernemers en marketeers om gebruik van te maken.

Wij raden dan ook zeker niet af om helemaal geen gebruik te maken van social media.

Heb jij originele content die mensen leuk, grappig of interessant vinden?
Dan kunnen verschillende social media platformen geweldig zijn voor jouw online groei!

Maar foto’s van je product of dienst simpelweg op je Instagram pagina zetten heeft weinig nut anno 2021.

 

Wil je weten wat wel nut heeft? Bekijk vooral onze blogs over content en SEO marketing.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Voor de beste tips & tricks op het gebied van  online marketing, business & websites.

No Comments

Leave A Comment

VIEW
CLOSE
Chat openen
Heb je een vraag? App ons!